Ticari istihbarat

Ticari İstihbarat

Konu Başlıkları

Bu yazımızda sizlerle yeni nesil müşteri bulma yöntemleri ve son dönemde bilen bilmeyen herkesin konuştuğu ticari istihbarat konusunu birlikte değerlendiriyor olacağız.

Ticari İstihbarat

Yeni nesil müşteri bulma yöntemleri,  geleneksel müşteri bulma yöntemlerden farklı olarak yeni uygulamalarla müşteri bulmayı ifade ediyor.

Ticari istihbarat konusunda dünya gündemi henüz oldukça yeni (15 yıllık bir geçmişi var). Ülkemizde ise yaklaşık 10 yıldır gündemde bulunmaktadır. Bilenlerin sayısı ise yeterli düzeyde değil.

İstihbarat kelimesi günümüzde insanların hep dikkatini çeken, cazibeli bir kelime olagelmiştir. Bu kelimenin cazibesini kullanarak, belli eğitimleri veya danışmanlıkları pazarlamak, bazen eğitim-danışmanlık satıcıları için strateji olabiliyor.

Ancak işin esasına bakıldığında şu cevabı vermek mümkün; istihbarat, haber almak manası taşır. İstihbarat kavramı, günümüzde genellikle güvenlik istihbaratı ile ilgili olarak kullanıldığı için asayişle alakalı konularda haber alma olarak tanımlanabiliyor. Son dönemde ticaret artık bir savaşa dönüşmüş durumda tıpkı Amerika ile Çin arasındaki ticaret savaşları gibi. Dolayısıyla nasıl ki bir savaşta istihbarat ne kadar önemliyse, aynı bunun gibi ticarette de istihbarat ciddi önem kazanmış durumdadır.

Ticari istihbarat konusunu güvenlik istihbaratı kavramları içerisinde de kullanılan, açık kaynak istihbaratı da denilen kapsamda değerlendiriyor olacağız. Bahsedeceğimiz her şey, internette belli bedellerle satılan veya belirli platformlarda ikili ilişkilerle erişilebilen bilgiler olacak.

Ticari istihbarat

Ticari istihbarat kavramını, yeni nesil yüksek nitelikli ticari bilgi edinme yöntemi olarak tanımlayabiliriz. Örneğin elde etmek istediğimiz ticari bir bilgi var. Bir firmayla alakalı ciro veya çalışan sayısını bilmek istiyoruz. Bu veri türü, ticari bilgi kavramının içerisine giren bir enformasyondur. Bu bilgiyi edinmek için kullandığımız yeni nesil yöntemlere ise ticari istihbarat yöntemleri dememiz mümkün.

Daha iyi anlaşılması açısından güvenlik istihbaratından örnek verecek olursak, sokakta bulunan bir arabanın içerisinde bomba olsa bunu devletin ilgili istihbarat birimi tespit eder. Ancak o arabanın içine operasyonu istihbarat birimi yapmaz, kolluk gücü yapar. Bu duruma benzer olarak istihbarat teorisindeki ticari istihbarat konusu da pazarlama yapacak kişinin eline hangi pazara gitmesi gerektiği, nasıl bir firma tipine odaklanması gerektiği, müşteriye nasıl bir fiyat vermesi gerektiği vb. detayları pazarlamacıya doğru şekilde aktaran sistemdir. Esasında, pazarlamacıyı adeta bir ticari tetikçiye dönüştüren şeyin adıdır ticari istihbarat.

Dünya ticaret literatürüne baktığımız zaman, rekabet istihbaratı kavramı öne çıkmakta, bu durum da rakip ile rekabet istihbaratı terimlerinin birbirine karıştırmamayı gerektirir. Bizi ilgilendiren alan ise dış ticaret istihbaratı. Yani ihracatla, ithalatla alakalı üst düzey ticari bilgi nasıl edineceğimizden ibarettir.

Ticari istihbarat tanımlarından bahsettiğimize göre şimdi biraz da ticari bilgi kısmına gelebiliriz. Nasıl ki bizler iç piyasada bir firmayla çalışacağımız zaman onu gidip bankadan çekini, senedini veya geçmiş ödemelerini, kredi notunu sorgulatarak güvenilirliğini ölçüyoruz, ki zaten bu konuda bankaların ticari istihbarat birimleri vardır. Bildiğiniz gibi nasıl iç piyasada bu şekilde bir araştırma yapıyoruz. Benzer şekilde biz yurtdışında da bu şekilde araştırmalar yapabiliyoruz. Daha önceki yazılarda bahsetmiş olduğumuz gibi şu anda sizlerin hedef pazarını seçmiş olduğunuzu kabul ediyoruz. Seçilen pazara odaklanıp pazarın analizine bakmamız gerekiyor. Seçilen bir pazarda, kendi ürününüzle alakalı nasıl yeni nesil yöntemlerle müşteri bulabilirsiniz? Ülkemizde az bilindiğini benim de gördüğüm gümrük verilerine ulaşabileceğiniz bilgi çok kritiktir.

Bu tarz gümrük verilerini paylaşan örnek bir site ye buradan ulaşabilirsiniz. Dolayısıyla bu tür yöntemleri kullanmadığımız zaman kullanan firmalara göre rekabet şansımız çok düşüyor. Yeni nesil bilgi çağında, yeni nesil müşteri bulma yöntemlerini kullanmadığınız takdirde rakiplerimize göre ayakta kalma şansımız çok düşük.

Çünkü dışarıdaki bir rakip, ülkemizde bile bizi bitirebiliyor. Nasıl ki iç piyasada bu şekilde firmalarla alakalı istihbarat topluyorsak, benzer şekilde dış ticaret istihbaratında çeşitli bilgiler edinmemiz gerekiyor. Ticari istihbarat yöntemlerini daha detaylı inceleyeceğimiz Dış Ticaret İstihbaratı konulu yazımızı okumanızı öneririz.

Görüş ve önerileriniz için yorumlardan bize ulaşabilirsiniz.

İbrahim Çevikoğlu

2 thoughts on “Ticari İstihbarat”

Yorum bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.